Superfoodshuis.be wordt beoordeeld met een 9.3
10
Lees de 241+ reviews

Top 10 lijst van beste superfoods en waarom ze goed voor je zijn

Superfoods worden steeds vaker verwerkt in allerlei producten, van ontbijtproducten tot energierepen en zijn zelfs te koop in de supermarkt. Vaak weten we niet precies wat die superfoods voor ons kunnen doen, hoe we ze het best kunnen eten en moeten bewaren en wat nou precies de werkzame stoffen in dit type voedsel zijn. Het combineren van de juiste superfoods biedt de mogelijkheid om optimaal gebruik te maken van de vitaminen, mineralen en antioxidanten die deze voedingsmiddelen ons te bieden hebben. Maar wat zijn superfoods eigenlijk precies?

Wat is superfood?

Tegenwoordig zijn we omringd door 'vervuilende' stoffen in onze omgeving, ons voedsel en in de producten die we gebruiken. Denk bijvoorbeeld aan een overvloed aan suikers en slechte vetten in ons voedingspatroon. Het lichaam moet deze stoffen allemaal verwerken. Dit heeft vaak een negatief effect op onze weerstand, huid en haar. Superfoods zijn zeker geen wondermiddel, maar hebben wel eigenschappen die meer en meer ontdekt worden. Zo zijn er bessen en zaden die bomvol vitaminen, mineralen en antioxidanten zitten. Deze superfoods zijn vrij van vetten en toevoegingen en bezitten eigenschappen die ons lichaam weer energie en noodzakelijke voedingsstoffen geven.

Zeker in combinatie met een zo puur mogelijk dieet zijn superfoods een goede toevoeging aan ons eetpatroon, waar we ons voordeel mee kunnen doen.

Het voordeel van antioxidanten

Antioxidanten zijn stoffen (bijvoorbeeld vitamine C en sporenelementen zoals seleen, maar ook bioactieve stoffen die worden gevonden in vers groente en fruit. Deze antioxidanten bestrijden de vrije radicalen in het lichaam welke schade kunnen toebrengen aan ons weefsel en cellen. Een groot voordeel aan het voeden van het lichaam met voldoende antioxidanten is het tegengaan van beschadigingen in het lichaam en het op de lange termijn mogelijk voorkomen van hart- en vaatziekten en kanker.

De top 10 superfoods

Superfoods zijn voedingsstoffen die weldadig zijn voor ons lichaam, ons nieuwe energie geven en regulerend werken. Zo zijn er superfoods die bijvoorbeeld helpen om het bloedsuikergehalte op peil te houden, of ons een zorgeloos en vrolijk gevoel geven. Deze superfoods kun je aan je dagelijkse voeding toevoegen om er optimaal van te profiteren. Er zijn bijvoorbeeld chocoladerepen met rauwe chocolade van de hoogste biologische kwaliteit, gecombineerd met pure superfoods. Doe er je voordeel mee en geniet van gezonde voeding met een evenwichtig eetpatroon en voldoende water.

1. Bosbessen

bosbessen

Een groot deel van de kracht van bosbessen ligt in hun kleur. De diepblauwe tint is een bijproduct van flavonoïden - natuurlijke verbindingen die geheugen dragende cellen van de hersenen (neuronen) beschermen tegen de schadelijke effecten van oxidatie en ontstekingen. Bosbessen zijn een van de beste bronnen van flavonoïden en dit superfood is aangetoond om te helpen bij het behouden van een goede geheugenfunctie. Net als andere bessen, hebben bosbessen ook een hoog watergehalte, waardoor ze hydraterende werken voor de huid en andere cellen van het lichaam.

Bosbessen zijn tevens zeer rijk aan antioxidanten zoals Anthocyaan, vitamine C, B complex, vitamine E en vitamine A. Het ijzergehalte in de bessen verhoogt de hemoglobine en het zuurstofgehalte in ons bloed. Je immuunsysteem krijgt dan ook een echte boost als je geregeld bosbessen toevoegt aan je dieet.

2. Goji bessen

Goji Bessen

Goji bessen zijn kleine rode bessen die vooral gedroogd worden verkocht. Ze kunnen worden toegevoegd aan ontbijtgranen, maar kunnen ook gebakken worden verwerkt in bijvoorbeeld brood of cake. Lovechock combineert goji bessen met rauwe chocolade, waardoor de waardevolle eigenschappen van de bes nog meer versterkt worden.

Goji bessen bevatten een hoog gehalte bèta-caroteen (een pigment in planten en vruchten), dat bekend staat om het bevorderen van een gezonde huid. Als bron van vitamine C geeft deze bes een ware boost aan je energiegehalte en de goji bes kan helpen symptomen van bijvoorbeeld een stevige verkoudheid te verminderen. Goji bessen zijn een uitstekende bron van antioxidanten en absorberen vrije radicalen in het lichaam.

3. De Incabes of physalis

incabessen

Incabessen zijn in België vooral vers verkrijgbaar in de winkels in de wintermaanden. De bessen zijn goudgeel tot oranje gekleurd en zijn omringd door een gedroogde blaadjes. De bes wordt ook wel verkocht als ananaskers en heeft een lichtzoete frisse smaak. De bessen zijn door het jaar heen ook gedroogd verkrijgbaar en komen van oorsprong uit het gebied rond de Andes.

De reden waarom de Incabes wordt gezien als een echt superfood is het feit dat de bessen boordevol goede stoffen zitten. Zo bevat deze bes een bron van antioxidanten en een hoog gehalte vitamine C. Ook de vitaminen A, B1, B2, B6, B12 en fosfor worden in hoge mate gevonden in de samenstelling van deze bijzondere bes. Ze bevorderen de spijsvertering en hebben een laag suikergehalte. De bessen kunnen worden toegevoegd aan smoothies, ontbijtgranen en sappen, maar kunnen natuurlijk ook zo uit de hand gegeten worden.

4. Moerbeien

Moerbeibessen

De moerbei groeit aan de moerbeiboom in warme werelddelen zoals bijvoorbeeld Azië, Afrika en Zuid-Amerika.De bessen zijn erg zoet en worden daarom veel gebruikt in producten als jam en wijn. Uiteraard kun je de (gedroogde) bessen toevoegen aan je voeding en je kunt ze ook prima gewoon uit de hand eten. De verse bessen zijn maar voor een zeer korte tijd houdbaar, dus worden ze snel na het oogsten gedroogd. De bessen zijn er in verschillende kleuren (rood, wit en zwart).

Moerbeien zijn van nature vetvrij en vol van mineralen en vitamines. Zo vindt je in de moerbei onder andere vitamine A, B6, C, E, K en ook de belangrijke mineralen calcium, kalium, magnesium, selenium, ijzer, zink, koper en fosfor. De bes staat bekend om zijn werking bij het verlagen van de bloeddruk en het verbeteren van het gezichtsvermogen. Door de enorme hoeveelheid vezels in deze bessen voel je je snel verzadigd.

Met name de antioxidanten resveratrol en anthocyanine in de moerbei zijn verantwoordelijk voor de 'goede' naam van de moerbei. Reserveratrol wordt ook gevonden in rode wijnen en helpt bij het voorkomen van hart- en vaatziekten. Anthocyanine heeft een gunstige werking op de hersencapaciteit en het geheugen.

5. Hennepzaad

Hennepzaden

Hennepzaad is een zeer bijzonder superfood. Het zaad van de hennepplant wordt dan ook gezien als het meest voedende zaad in de wereld met een overvloed aan proteïnes, essentiële vetzuren, vitamines en enzymen. Hennepzaad bevat een bron van 75-80% meervoudig onverzadigde vetzuren en het zaad bevat 30% olie met de vetzuren omega 6 en omega 3. De huid en hersenen hebben baat bij het nuttigen van dit zaad omdat een bron van omega 3 in de dagelijkse voeding de hersenfuncties helpt te verbeteren. De huid klaart op en een droge huid kan door het vaak nuttigen van hennepzaad weer gezonder worden. Omega 6 biedt linoleenzuur, onmisbaar voor een gezonde hormoonhuishouding die door invloeden van bijvoorbeeld stress uit balans kan zijn.

Hennep is een zeer complete bron van proteïne en bevat alle 8 essentiële aminozuren (proteïnes), die je lichaam zelf niet aanmaakt, maar wel nodig heeft. Deze stoffen helpen bij de opbouw van gezonde spieren en bevatten tevens serotonine, een rustgevende stof die verantwoordelijk is voor een happy gevoel.

6. Maca

Maca poeder

Maca, een wortel die behoort tot de radijs familie, is meestal verkrijgbaar in poedervorm. Maca wordt geteeld in de bergen van Peru en staat ook bekend als Peruaanse ginseng. Dit superfood wordt al lange tijd gebruikt als aanvulling op het dieet en kan worden toegevoegd aan bijvoorbeeld dranken zoals smoothies.

Maca wordt het meest gebruikt in poedervorm en is zeer rijk aan vitaminen zoals de vitamine B, C en E. Ook bevat maca zink, calcium, ijzer, magnesium en fosfor en aminozuren. Vooral voor vrouwen biedt de werking van maca op het lichaam veel voordelen. Zo verlicht dit superfood klachten tijdens de menstruatie en menopauze, verlicht het krampen en pijn in het lichaam, maar ook stemmingswisselingen en depressie. Maca brengt de hormoonspiegel in balans en verhoogt voor zowel mannen als vrouwen hun libido. Het eten van voeding die maca bevat helpt het prestatieniveau te verhogen. Bij moeheid en voor het leveren van een sportieve prestatie is maca een bijzondere bron van energie.

Het ijzergehalte van maca helpt het lichaam bij het herstellen van de rode bloedcellen, waardoor het lichaam sneller geneest. In combinatie met een regelmatige workout zul je dan ook merken dat de inname van maca helpt bij de opbouw van spiermassa! Kortom, maca is een superfood dat zowel energieverhogende eigenschappen heeft als stoffen die je een zorgeloos en happy gevoel geven en je lichaam versterken!

7. Quinoa

Quinoa salade

Quinoa is een echt supergraan. Dit superfood (quinoa spreek je uit als kien-waa) is zeer rijk aan vezels en bevat meer eiwit dan welk ander graan dan ook. Quinoa is tevens rijk aan ijzer, vitamine B en kalium en is van nature glutenvrij. Gekookt kun je quinoa eten als een vervanger van bijvoorbeeld rijst of couscous. Het graan heeft een milde smaak die iets weg heeft van noten en kan tegenwoordig steeds vaker in de supermarkt worden gekocht.

In tegenstelling tot veel andere granen geeft quinoa bij het eten geen vol of opgeblazen gevoel, het graan vergemakkelijkt de vertering van voedsel in het spijsverteringskanaal en levert energie.

Het regelmatig eten van quinoa helpt bij het verlagen van de bloedsuikerspiegel door de aanwezigheid van de werkzame stof quercetine in het graan. Tevens is quinoa een natuurlijke eetlustremmer die een verzadigd gevoel geeft. Quinoa zou geen superfood zijn als het geen bijzondere antioxidatieve eigenschappen had! Het graan is een hoogwaardige bron van fenolen, die vrije radicalen in onze bloedbaan vernietigen. Ons risico op ziekten als kanker kan hierdoor worden verminderd. Tevens zorgt quinoa ervoor dat het ontstaan van fijne rimpels in onze huid vertraagd wordt. Reden genoeg om te genieten van dit calorie-arme graan met een hoog gehalte aan eiwit!

8. Kaneel

kaneel stokjes

Kaneel is een superfood dat jarenlang alleen als een specerij gezien is. In bijna iedere keuken staat wel een potje kaneel, maar velen van ons zijn zich niet bewust van de vele krachtige eigenschappen van deze specerij.

Kaneel is afkomstig van de schors van een kleine boom die te vinden is in landen als Egypte, Vietnam en India. De schors wordt gedroogd en opgerold tot het zo bekende kaneelstokje. Meestal wordt kaneel gemalen tot een poeder, waarmee zowel hartige als zoete gerechten kunnen worden gekruid. Van kaneel is al eeuwenlang bekend dat het helpt om onze suikerspiegel in balans te brengen. Het gebruiken van kaneel in je voeding of dranken helpt het hongergevoel tegen te gaan en remt de groei van bacteriën in het lichaam. Dit is dan ook de reden waarom kaneel bijzonder goed voor je is in de winter, waarin veel mensen verkouden worden of griep krijgen.

Kaneel bevat een hoogwaardige bron van onder andere ijzer, calcium, mangaan en vezels. Kaneel helpt als oppepper van je energieniveau en versterkt je vitaliteit, omdat het een echte boost geeft aan je spijsvertering. Vaak wordt de meer exclusieve soort Ceylon kaneel gebruikt in voedingsmiddelen. Ceylon kaneel is een kaneelvariant met een diep kruidige en zoete smaak.

9. Lucuma

Lucuma

De lucuma is een vrucht die groeit in landen als Peru en Ecuador. De vrucht wordt gedroogd en verwerkt tot een poeder waarmee zowel gerechten als dranken op smaak worden gebracht. Dit 'goud van de Inca's' is zeer rijk aan belangrijke stoffen zoals ijzer, vitamine B3, vitamine C, fosfor en betacaroteen. Bijzonder aan de lucuma is het feit dat de vrucht een laag-glycemisch gehalte heeft, waardoor deze vrucht ook door diabetici gegeten kan worden. Het lucuma-poeder heeft een bijzondere smaak, die vaak wordt omschreven als een kruising tussen de smaak van een rijpe pompoen en karamel.

De carotenoïden in de lucuma werken als antioxidanten en versterken het immuunsysteem. Het hoge gehalte aan ijzer in deze vrucht verhoogt het zuurstofgehalte in ons bloed. Je kunt lucuma poeder gebruiken als zoetstof, maar natuurlijk kun je het poeder ook toevoegen aan smoothies en gerechten om een echte vitamine boost te krijgen en vermoeidheid te verdrijven.

10. Reishi

Reishi paddestoel

De reishi is een heel bijzonder superfood. Het is een paddenstoel die een groot aantal belangrijke voedingsstoffen bevat. Met een hoog gehalte aan ijzer, selenium, vitamine C, antioxidanten en polysachariden, peptiden en triterpenoïden wordt deze paddenstoel ingezet als helpend middel bij een verhoogd cholesterol, vermoeidheid, een verhoogde bloeddruk en een verstoord zenuwstelsel.

Tevens bevat reishi een natuurlijk en zeer krachtig middel tegen allergieën in de vorm van de stof lanostan, een natuurlijk en potent antihistamine. De zeer rustgevende werking van reishi geeft een tevreden en evenwichtig gevoel van welzijn. De polysachariden die natuurlijk voorkomen in reishi worden ook wel beta-glucanen genoemd. Deze stof werkt stress verlagend en versterkend op ons immuunsysteem. Het is dan ook begrijpelijk dat de reishi wordt gezien als een echt superfood en met name de rode reishi, op hout geteeld, bevat een bijzondere bron van antioxidanten en belangrijke vitaminen en mineralen.

Conclusie

Het toevoegen van deze superfoods aan je eetpatroon geeft snel een weldadig gevoel. Je zult merken dat je je beter kunt concentreren, minder snel moe wordt en meer in balans bent. Vooral de combinatie van deze superfoods met (rauwe) chocolade, met een rijkdom aan antioxidanten (flavonoïden), brengen je energieniveau weer snel op pijl en geven je een blij en tevreden gevoel. Er zijn veel (creatieve) manieren waarop je deze smakelijke superfoods kunt toevoegen aan je dieet! Experimenteer met het maken van smoothies, het mixen van je eigen muesli of quinoa mix en maak kennis met de repen van Lovechock, boordevol rauwe cacao en superfood-combinaties met een hemelse smaak!

Geef een reactie
  Bezig met laden...
Deze website gebruikt cookies om informatie op uw computer op te slaan. Lees meer hier.