Superfoodshuis.be wordt beoordeeld met een 9.3
10
Lees de 241+ reviews

Waarom quinoa vanaf nu vaker op mijn weekmenu staat (en ook bij jou zou moeten).

Toen een vriendin me onlangs vertelde dat haar vriend, na een week geen vlees te eten, zich verzwakt voelde en haar bijna smeekte om nog eens wat vlees in de pan te zwieren, moest ik heel hard lachen. Maar nu, twee weken na de start van ‘40 Dagen Zonder Vlees’, ervaar ik precies hetzelfde knagende gevoel.

Omdat opgeven me niet op het lijf geschreven is, ging ik op zoek naar alternatieven. Als glutenintolerante niet eenvoudig, want na een blokje seitan of een veggieburger gaat het hopeloos mis met me. De meeste vleesvervangers bevatten dan ook gluten. Dus heb ik nood aan andere producten die mijn verzwakte toestand in de - spreekwoordelijke - kiem smoren.

Na wat opzoekingswerk werd ik enorm verrast door de hoge voedingswaarde van quinoa. Quinoa is rijk aan eiwitten, vitamines en mineralen. Geen wonder dat ‘kienwa’ populair is bij vegetariërs. Quinoa zal bij mij thuis vanaf nu dus vaker de pot schaffen, ook na de vegetarische vasten. In notendop lees je hier waarom:

Al meer dan 5.000 jaar erkend als superfood

De term 'Quinoa' ontstond blijkbaar in het Quechua, de oorspronkelijke taal van de Inca's. Het betekent 'Supergraan' en ze cultiveerden het op de hoogvlaktes van de Andes. Volgens de mythologie is het zaad op de aarde beland als restant van een godenmaaltijd. Sindsdien wordt het beschouwd als een heilig en onsterfelijk voedingsmiddel. Ook vandaag geniet quinoa nog steeds erkenning als superfood: de Food and Agriculture Organization van de Verenigde Naties benoemde de plant als ‘voedsel met een zeer hoge voedingswaarde, indrukwekkende biodiversiteit, en een belangrijke component in het bereiken van voedselzekerheid wereldwijd’. Gelukkig maar dat ik biologisch geteelde quinoa dus makkelijk online of in lokale bioshops kan kopen.

Boordevol eiwitten

Quinoa zit propvol proteïnes. Met een eiwitgehalte van 16,2% steekt het gewas tarwe (14%) en rijst (7,5%) de loef af. De eiwitten zijn bovendien ook beter: allereerst zijn ze makkelijker verteerbaar. Ten tweede verbetert het eten van quinoa de melkafscheiding van zwangere vrouwen. En tot slot bevatten de quinoa-proteïnen alle essentiële aminozuren in de juiste dosis. Ons lichaam maakt namelijk zelf niet alle noodzakelijke aminozuren aan, en moet er dus buiten zichzelf naar op zoek gaan. De meeste plantaardige voeding komt hierin tekort, maar in mijn geliefde quinoa zijn wel àlle belangrijke aminozuren aanwezig. Net zoals bij soja trouwens, nog zo’n favorietje van me.

Een remedie voor heel wat kwaaltjes

Aan quinoa worden sinds de oudheid geneeskrachtige eigenschappen toegekend, als gevolg van zijn antioxidanten. In ieder geval staat vast dat dit pseudo-graan een grote bron van vitaminen - zoals B2 en E, en mineralen - zoals calcium, ijzer, fosfor en magnesium - bevat. Bij een blaas-, urineweg- of keelontsteking en koorts heeft quinoa schijnbaar een helende werking. Ik las dat het zelfs een preventieve rol kan spelen bij kanker.

Goede vetten

In quinoa vind je voornamelijk onverzadigde vetten en slechts 11% verzadigde (slechte) vetten. Die laatste zijn slechte vetten, omdat ze je cholesterol verhogen. Maar de goede, onverzadigde vetten zijn echter wél gezond. In het ideale menu, volgens het Universitair Ziekenhuis in Antwerpen, komt maximaal 30% van de energie uit vetten, waarvan maximaal 10% uit ‘slechte’ vetten en 15 tot 20% uit ‘goede’ vetten. Quinoa slaagt dus glansrijk voor de UZA-test.

Glutenvrij zonder extra risico’s

Quinoa is geen graan en daarom geschikt voor mensen met tarweallergie, coeliakie of prikkelbare darmen. Maar het vermijden van gluten wordt vaak ook geassocieerd met een slanke lijn. Zeker bij Hollywood vrouwen viert deze opvatting hoog tijd. Wat ik zelf helaas heb ontdekt is dat veel fabrikanten producten wel glutenvrij maken, maar er extra suikers en slechte vetten aan toevoegen. Waardoor ik mij absoluut niet fitter voelde of laat staan kilo’s verloor. Ik eet dus liever natuurlijke producten zoals quinoa, waarvan ik zeker ben dat er geen extra bestandsdelen werden toegevoegd.

Plan jij ook een maaltijd met het voedingsrijke quinoa?

2 gedachten over “Waarom quinoa vanaf nu vaker op mijn weekmenu staat (en ook bij jou zou moeten).”

  • Inge

    Hier ook mega fan van quinoa. en kmoet zeggen 40 dagen zonder vlees maakten me tot vorige week een veel gezonder mens die zich niet meer opgeblazen voelde. Hoewel ik de eerste dagen me iets meer moe voelde. Maar deze week heb ik een vleesdipje, kdenk ook door hormonen. maar opgeven staat niet op mijn lijst, dus ook elke dag op zoek naar alternatieven die gezond zijn!!! Suikers kan ik ook missen als de pest. :-)

Geef een reactie
  Bezig met laden...
Deze website gebruikt cookies om informatie op uw computer op te slaan. Lees meer hier.