Superfoodshuis.be wordt beoordeeld met een 9.3
10
Lees de 241+ reviews

Magnesium

6 artikel(en)

per pagina

6 artikel(en)

per pagina

Wat is magnesium

Magnesium is een metaal dat veel in de natuur voorkomt. In alle delen van het lichaam komt magnesium voor. Voldoende magnesium is belangrijk voor het functioneren van zenuwen, spieren en hormonen. Ook voor de werking van enzymen is magnesium onmisbaar. Daarnaast heeft magnesium een rol in de aanmaak van hormonen. Het lichaam kan zelf geen magnesium aanmaken waardoor het volledig uit de voeding gehaald moet worden.

Magnesium supplement

Er kunnen omstandigheden zijn waarin normale voeding onvoldoende magnesium levert. Bij sporters, verhoogde stress, ziekte, zwangerschap of bij een eenzijdig voedingspatroon kan een tekort optreden. Ook andere aandoeningen kunnen een magnesium tekort veroorzaken. De inname van een magnesium voedingssupplement kan bestaande klachten verminderen. Een voedingssupplement is geen vervanging voor evenwichtige voeding. Magnesium in supplementen wordt makkelijker opgenomen door het lichaam omdat het niet gebonden is aan andere stoffen. 

Magnesium tekort

Bij een minder goede voeding of als voeding niet goed door het lichaam opgenomen wordt, kan een gebrek aan magnesium optreden. Soms wordt magnesium te snel door het lichaam uitgescheiden, waardoor een tekort ontstaat. Klachten die bij een tekort aan magnesium kunnen optreden: 

  • Depressie
  • Vermoeidheid
  • Lusteloosheid
  • Slaapproblemen
  • Spierkrampen
  • Maagkrampen
  • Hartritmestoornissen

Magnesium tekort wordt daarnaast in verband gebracht met het optreden van hartaanvallen en een verhoging van de bloeddruk

Magnesium en depressie

Een depressie kan uitgelokt worden door een tekort aan magnesium. Naast depressieve gevoelens kunnen ook slaapstoornissen optreden door een tekort aan deze stof. Door het slaapgebrek verslechteren de stemming en het concentratievermogen. 

Natuurlijke bron van magnesium

Veel voedingsmiddelen bevatten het mineraal magnesium. Vooral groene bladgroenten, granen, noten, zaden, zeegroenten, groene kruiden, sojabonen, cacao, vlees, schelpdieren bevatten een hoog gehalte aan magnesium. 

Voldoende magnesium

Als een tekort aan magnesium opgeheven wordt, kunnen positieve resultaten verwacht worden op het gebied van:

  • Verbetering van de bloeddruk
  • Meer energie en grotere sportprestaties
  • Betere opbouw van botten en tanden
  • Vermindering van vermoeidheid en lusteloosheid
  • Minder stijve spieren
  • Vermindering van klachten van spierzenuwen
  • Stabiliseren van de lichaamstemperatuur
  • Bevorderen van de energiestofwisseling
  • Afname van stress en depressie
  • Vermindering van migraine klachten
  • Verbetering van concentratie en geheugen
  Bezig met laden...
Deze website gebruikt cookies om informatie op uw computer op te slaan. Lees meer hier.